Ansökan om anstånd med studiestart vid institutionen för kommunikation / Request for deferment of studies at the Department of Communication

Formulär: STUD #0017

  • Observera att:

    Ansökan om anstånd ska skickas till den institution som ansvarar för utbildningen som du är antagen till. Hitta institutionen du ska studera vid på www.lu.se/institutioner. För att kunna ta din plats i anspråk måste du anmäla dig till utbildningen via www.antagning.se senast sista anmälningsdag och i samband med detta ladda upp eller skicka in detta beslut till PostNord Strålfors AB, Att: Antagningsservice, R 312, 190 81 Rosersberg, samt svara på antagningsbeskedet inom utsatt tid.

    För ytterligare information angående anstånd, överklagande och avgifter, se Informations-fliken. 

  • Please note

    Applications for deferment are to be sent to the department responsible for the course or study programme to which you have been admitted. Find the relevant department for your studies at www.lu.se/institutioner. In order to claim your place, you must apply for the course or programme via www.antagning.se before the application deadline and, in connection with this, upload or send the deferment decision to PostNord Strålfors AB, Att: Antagningsservice, R 312, 190 81 Rosersberg, and respond to the notification of admission within the appointed time.

    For further information regarding deferment, appeal and fees, check the Information tab. 


  • Vill du ha ditt beslut expedierat via mejl (PDF) till den e-postadress du angett, och/eller skickat till den postadress du angivit ovan?
  • Would you like your decision to be sent via e-mail (PDF) to the E-mail address you provided, and/or sent to the postal address you provided above?

  • Särskilda skäl för anstånd med att påbörja studierna kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter.[1] Kryssa i det skäl som passar din situation bäst:
    • Special reasons for deferment of studies can include social, medical or other special circumstances.[1] Fill in the reason below that best matches your situation:

      • När du är klar klickar du på "Skicka" för att lämna in din ansökan, du får samtidigt en kopia av din ansökan nedladdad som en PDF-fil till din hårddisk (inkluderar även Informations-fliken). 


      • When you are finished, click "Skicka" to submit your application. You will also receive a copy of your application downloaded as a PDF file to your hard drive (including the Information tab).

      • Anstånd med studiestart

        Du som är antagen till en utbildning har möjlighet att ansöka om anstånd med studiestarten om det finns särskilda skäl.

        Särskilda skäl kan till exempel vara att arbetsgivaren skjuter på tjänstledigheten enligt lagen om tjänstledighet för studier, att du har blivit inkallad till militär grundutbildning eller att du har blivit sjuk.

        Ansökan om anstånd ska skickas till den institution som ansvarar för utbildningen som du är antagen till. Hitta institutionen du ska studera vid på www.lu.se/institutioner.

        I ansökan ska, förutom personuppgifter, framgå vilket program det gäller och vilka skäl du har. Du måste kunna styrka dina skäl. Bevittnade kopior av de dokument som kan vara aktuella (läkarintyg, inkallelseorder osv) ska därför bifogas.

        I de fall det är svarskrav till utbildningen som du är antagen till, måste du tacka ja till din plats i väntan på beslut från institutionen.

        Om anstånd med studiestart beviljats ska du för att ta din plats i anspråk anmäla dig till utbildningen på www.antagning.se senast sista anmälningsdag och i samband med detta ladda upp eller skicka in detta beslut till

        PostNord Strålfors AB
        Att: Antagningsservice
        R 312
        190 81 Rosersberg

        samt svara på antagningsbeskedet inom utsatt tid.


        Hur man överklagar

        Vill du överklaga beslutet om avslag ska du skriva till Överklagandenämnden för högskolan. Skrivelsen ska dock ges in till Lunds universitet.

        Postadress:

        Antagningsavdelningen
        Lunds universitet
        Box 117
        221 00 Lund

        E-post: antagning@stu.lu.se

        I skrivelsen ska du ange vilket beslut som överklagas, till exempel genom att ange beslutets diarienummer, och på vilket sätt du vill att beslutet ska ändras. Inled skrivelsen med ”Till Överklagandenämnden” och diarienummer/anmälningsnummer.

        Överklagandet ska ha kommit in till Lunds universitet inom tre veckor från den dag då du fick del av beslutet genom universitetet. För sent inkommen skrivelse avvisas i enlighet med 44–45 §§ Förvaltningslagen (2017:900).


        Avgiftsskyldiga studenter 

        Är du antagen med studieavgiftsvillkor måste du, förutom att visa särskilda skäl, även uppfylla ditt studieavgiftsvillkor för att kunna bli beviljad anstånd med studiestart. Du uppfyller ditt studieavgiftsvillkor genom att betala för en termin heltidsstudier, 30 hp.

        Om du är skyldig att betala anmälningsavgift kan Lunds universitet bevilja ett undantag från att betala anmälningsavgiften, när du på nytt anmäler dig till utbildningen som du har beviljats anstånd för. Undantaget görs lokalt vid Lunds universitet och du måste följa instruktionerna nedan steg för steg, för att kunna undantas från anmälningsavgiften för programmet.

        1. Sök programmet som du beviljades anstånd för, via www.antagning.se
        2. Ladda upp beslutet om anstånd på ditt konto på www.antagning.se
        3. Istället för att betala anmälningsavgiften för programmet på www.antagning.se måste du, så fort du gjort din anmälan, informera antagningsavdelningen vid Lunds universitet på antagning@stu.lu.se att en ny anmälan har gjorts.

        Lunds universitet behandlar dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen, GDPR. Behandling av personuppgifter vid Lunds universitet.


        1. 1§ Universitets- och högskolerådets föreskrifter om anstånd med studier för antagna samt studieuppehåll (UHRFS 2013:3)
        2. 1§2 Universitets- och högskolerådets föreskrifter om anstånd med studier för antagna samt studieuppeh
        åll (UHRFS 2013:3)

      • Deferment of studies

        Students admitted to a programme have the opportunity to apply for a deferment of studies if there are special grounds.

        Special grounds may be that your employer has postponed your leave of absence, in accordance with Swedish legislation on leave of absence for studies, that you have been drafted for basic military training, or that you have fallen ill.

        Applications for deferment are to be sent to the department responsible for the study programme or course to which you have been admitted. Find the relevant department for your studies at www.lu.se/institutioner.

        In addition to your personal details, the application must include the programme concerned and your grounds for deferment. These grounds must be supported; therefore, you must include, for instance, certified copies of relevant documents (doctor’s certificate, draft order, etc.).

        If you are granted a deferred start to your studies, you must apply for the course or programme to claim your place at www.antagning.se by the application deadline and, in connection with this, upload or submit this decision to

        PostNord Strålfors AB
        Att: Antagningsservice
        R 312
        190 81 Rosersberg

        as well as respond to the admission decision within the appointed time.


        The appeals process

        If you wish to appeal the decision to reject your application, you should write to the Higher Education Appeals Board of the institution. Your appeal is to be sent to Lund University, however.

        Postaladdress:

        Antagningsavdelningen
        Lunds universitet
        Box 117
        221 00 Lund

        Email: antagning@stu.lu.se

        Your written statement should include the decision you wish to appeal, for example by noting the reg. no. of the decision, and the change you wish to see made in the decision. Start your letter of appeal with “To The Higher Education Appeals Board” and the reg. no/application no. must be included.

        The appeal is to have been received at Lund University within three weeks of the day on which you were informed of the decision by the University. Late submissions will be rejected pursuant to Sections 44–45 of the Administrative Procedure Act (2017:900).


        Tuition fee-paying students are exempted from the application fee

        If you have an obligation to pay a application fee, Lund University may grant an exemption from paying the fee when you re-apply to the course or programme for which you were granted a deferment. The exemption is applied locally at Lund University; to be granted an exemption from the application fee for the study programme, you must follow the instructions below step by step.

        1. Apply for the programme for which you were granted a deferment via www.antagning.se
        2. Upload the decision on deferment to your account in www.antagning.se
        3. Instead of paying the application fee for the programme on www.antagning.se you must, as soon as you have applied, inform the admissions division at Lund University on antagning@stu.lu.se that you have re-applied.

        Lund University processes your personal data in accordance with the Data Protection Ordinance, GDPR. Processing of personal data at Lund University


        1. 1§ Universitets- och högskolerådets föreskrifter om anstånd med studier för antagna samt studieuppehåll (UHRFS 2013:3)
        2. 1§2 Universitets- och högskolerådets föreskrifter om anstånd med studier för antagna samt studieuppeh
        åll (UHRFS 2013:3)